لوله پلیکا برق

لوله پلیکا برق

مطالب این مقاله

لوله پلیکا برق

یکی از مهم ترین موارد در روند ساخت و تکمیل بنا، مراحل برقکاری سازه می‌باشد، چرا که در صورت بروز هرگونه مشکلی در نحوه انجام این کار با خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری روبه رو می‌شویم اما استفاده از تجهیزات و اتصالات برق باعث افزایش ایمنی و سرعت در انجام برقکاری خواهد شد که یکی از مهم ترین این تجهیزات در تاسیسات الکتریکی؛ لوله پلیکا برق می باشد و استفاده از آن با توجه به مرتب کردن ساختار سیم کشی سازه و بالابردن امنیت جانی ساکنین آن امری اجتناب ناپذیر می‌باشد.

لوله برق همانگونه که از نام آن مشخص می‌باشد، محلی جهت گذر کابل های برق است که در نقشه ابتدایی بنا محل عبور آن‌ها مشخص شده است، و در مرحله ساخت لوله نیز در درون دیوارها و کف سازه قرار گرفته و همه کابل‌ها به وسیله فنر درون آن قرار داده می‌شوند.

شماره تماس : 02165409844

شماره دفتر (واتس آپ) : 09303035041

 انواع لوله برق پلیکا

  • لوله‌های ارزان برقی
  • لوله‌های سبک برقی
  • لوله سنگین PVCبرق
  • لوله‌های فشار قوی برق
  • لوله از نوع پی وی سی خم گرم
  • لوله از نوع پی وی سی خم سرد
  • لوله‌های سخت سنگین

 بررسی ابعاد لوله پلیکا برق از نوع نسوز

لوله پلیکا برق خاصیت نسوز بودن را دارد که این ویژگی باعث می‌شود این محصول تحمل بالایی در مقابل دمای بالای متریال که به جهت حفاظت  و کاورینگ ایجاد شده‌ را داشته باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های استفاده از این لوله برق مواد پلیمری کار رفته در آن می‌باشد که به عنوان نوعی مواد نسوز شناخته شده است، اما این به این دلیل نیست که این لوله‌ها از محل قابل اشتعال عبور نمایند و در صورتی که به طور اتفاقی با حرارت مستقیم شعله ور گردند، پس از دور کردن لوله از فضای دارای شعله خود به خود خاموش خواهند شد. لوله های PVC برق به شکل شاخه ای در متراژ های 5 و 6 متری در سایز های گوناگون 20، 25، 32، 40 و 50 موجود میباشد.

لوله برق  نوع PVC نسوز بهترین پوشش در کابل های برق هستند که در دو نوع خم گرم ، یعنی جهت خم کردن آن‌ها نیاز به حرارت می باشد و نوع دیگر خم سرد که آن‌ها نیاز به حرارت جهت خم کردن ندارند و تنها با یک فنر مخصوص شکل خواهند گرفت، موجود می‌باشند. با توجه به موجود بودن دیگر سایزهای گوناگون این محصول که نسبت به نیاز هر مصرف کننده تولید می‌گردند، کاربرد این نوع لوله پلیکا برق امروزه بسیار زیاد می‌باشد اما بیشترین کاربرد را سایزهای میان 20 تا 50 دارند، چرا که ابعاد بزرگتر این محصول مصرف قابل توجهی نداشته و این می‌تواند به علت ایجاد شکستگی در سایزهای بزرگ باشد.

بیشتر بخوانید : لوله برق

 بررسی انواع سایز لوله برق PVC

  • لوله برق سایز 20: از انواع سایز لوله برق پی وی سی، سایز 20 این محصول می‌باشد که در شاخه های ۶متری تولید شده و وزن هر کدام از آن‌ها حدود 800، 900 و 1000 گرم بوده که این نوع لوله نسوز و نشکن است و برای سیم کشی انواع سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لوله برق سایز25: لوله برق از نوع پی وی سی سایز 25 در سه وزن معمولی، نیمه قوی و قوی ساخته شده و مواد تشکیل دهنده آن نیز از مواد نو پتروشیمی می‌باشد که در مقابل رارت و شعله ور شدن مقاومت بالایی دارد. این نوع لوله در طول 6 و 5 متری با وزن 1000 تا 1200 گرم تولید می‌گردد و معمولا دارای رنگ‌ سفید (موارد نو) می‌باشد که لوله پی وی سی با این میزان سایز دارای کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان سازی به عنوان لوله برق است.
  • لوله برق سایز 32: از دیگر انواع سایز لوله برق PVC سایز 32 این محصول می‌باشد که این نوع در دسته لوله نسوز و نشکن قرار می‌گیرد و در مقابل فشارهای فیزیکی مقاومت زیادی دارد؛ که مثل سایر این لوله ها در شاخه 5 و 6 متری تولید می‌گردد که در صورت نیاز به متراژ بالاتر از اتصالات مناسب جهت وصل کردن آن‌ها به یکدیگر استفاده می‌کنند.

 

شماره تماس : 02165409844

شماره دفتر (واتس آپ) : 09303035041

 بررسی ساختار و ویژگی لوله پلیکا برق و لوله‌های پلی آمید رنگی

لوله پلیکا برق رنگی یا همان لوله برق پلی آمید از جنس پلاستیک نرم است که امروزه ۶۵درصد در ساختمان و سازه های سبک استفاده می‌شود که قیمت آن از همه لوله های برق موجود در بازار کمتر می‌باشد و البته از معایب آن  نیز می‌توان به نسوز یا ضد اشتعال نبودن این محصول اشاره نمود.

لوله پلی آمید از جنس پلاستیک فشرده است که جهت تحمل فشارهای گوناگون ساخته می شوند، این نوع لوله ها در مقابل عوامل خوردگی فلزات مثل واکنش شیمیایی و اسیدها مقاومت زیادی نشان می دهند، بنابراین در شرایط محیطی گوناگون قابل استفاده می باشند. در واقع لوله پلی آمید یا لوله پلیکا برق در دسته پلیمر مهندسی قرار دارند که به طور معمول در رنگ‌های متنوع تولید می گردند و مشتریان می‌توانند جهت عبور سیم‌ها و کابل‌های سازه مورد نظر خود یکی از این رنگ ها را انتخاب کنند.

 بررسی ویژگی لوله برق پلیکا از نوع پی وی سی

لوله برق PVC جهت عبور دادن کابل و سیم برق در هر سازه ای مثل ساختمان به همراه اتصالات کاربرد دارد که این محصول ساختاری مقاوم تر از پلاستیک دارشته و از طرفی سبکتر و ارزانتر از دیگر لوله‌های برق پلاستیکی است. لوله پلیکا برق نوع پی وی سی عایقی مناسب جهت پوشش سیم و کابل در بناها است، به طوری که بیشتر در بتن یا کف ساختمان به کار برده می‌شود. این محصول علاوه بر نسوز بودن مقاومت بالایی در مقابل مواد شیمیایی  و فعل و انفعالات آن دارد از دیگر موارد استفاده از لوله نسوز عدم هدایت حرارت ناشی از برق به بیرون از لوله می‌باشد.

 مزیت لوله برق پلیکا از نوع فلزی

همانطور که اشاره کردیم، در برق کشی سازه‌ها برای اینکه در کابل کشی به سیم و کابل آسیبی وارد نشود، از لوله پلیکا برق استفاده می‌کنند. لوله برق، نوعی لوله فلزی یا پلاستیکی می‌باشد که سیم برق در آن جریان دارد و از آن عبور می‌نماید. لوله  برق در دو نوع سخت و انعطاف پذیر وجود دارد که در مکان باز و مکان بسته کاربرد زیادی دارند ؛ انواع متنوع این لوله از متریال فلزی، پی وی سی، پلی آمید، پلی اتیلن، خرطومی پلاستیکی و خرطومی فلزی است که در این میان لوله های برق پی وی سی به علت ویژگی‌هایی که دارند، بسیار رایج و پر استفاده می‌باشند.

بررسی جزئی پلی امید یا همان لوله پلیکا برق

انواع لوله پلیکا برق در مقابل شکنندگی مقاومت زیادی دارد که از مزیت‌های مهم عملکردی آن محسوب می‌شود و همچنین از ویژگی‌های دیگر این محصول می‌توان به قدرت تحمل زیاد فشار در این اشاره نمود که باعث می‌شود تحت بار زیاد تغییر شکل ندهد. همچنین از خصوصیات دیگر لوله برق، وزن سبک و در عین حال داشتن استحکام بالا می‌باشد که امکان حمل و نقل آسان را فراهم می‌کند و در عین حال قیمت ارزان تری هم دارد.

لوله برق پلی آمید محصولی می‌باشد که در صنعت ساختمان به شکل گسترده مورد استفاده قرار گرفته و کاربردهای متنوعی دارد که می‌توان به مصارف عبور کابل برق، کابل‌های مخابراتی و مصارف آبرسانی اشاره نمود. انواع لوله پلیکا برق که در صنعت تجهیزات با نام لوله پلی امید نیز شناخته می شوند به علت راحتی نصب و سبک بودن در مقایسه با لوله‌های فولادی مصرف بیشتری دارند و همچنبن این لوله ها نارسانا می‌باشند و انعطاف پذیری بالایی نیز دارند.

بیشتر بخوانید : لوله پلیکا قیمت

 اتصالات مورد استفاده در لوله پلیکا برق

  • بوش: بوش همان بوشن است که جهت تصال لوله برق فلزی به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • براس بوش: جهت اتصال لوله برق فلزی به جعبه تقسیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تبدیل: اگر قصد داشته باشیم از یک جعبه تقسیم، از آن انشعاب با خروجی‌ای با لوله قطر کم دریافت کنیم، از تبدیل استفاده خواهیم کرد.
  • زانو: برای خم نمودن مسیر لوله برق
  • جعبه تقسیم: جهت اتصال چند لوله برق
  • بست: این تجهیز در اتصال لوله برق از نوع روکار استفاده می شود.
موارد قابل اهمیت در لوله کشی ساختمان
  • تعداد خم های بکار رفته شده در مسیر لوله پلیکا برق محدود بوده و نباید از ۴عدد بیش تر باشند.
  • استفاده از لوله برق تنها برای کابل مربوط به یک مدار مجاز می‌باشد.
  • در صورت استفاده از لوله پلیکا برق در محیط مرطوب مثل شمال کشور به صورت روکار باید به فاصله لوله‌ها با سطح مجاور آن و فواصل نصب بست توجه نمود.
  • لوله برق از تابلو برق منشاء گرفته و باید در انتهای مسیر به پریز یا جعبه تقسیم ختم گردد.
  • هرگز از لوله برق به شکل مورب استفاده نکنید.
  • حداقل عمق قرار گیری لوله های برق در دیوار باید ۱۵میلیمتر و در کف نیز ۳سانتی متر باشند.

لوله پلیکا برق | خرید لوله پلیکا برق

شماره تماس : 02165409844

شماره دفتر (واتس آپ) : 09303035041

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *