اتصالات لوله های pvc (نسوز) برقی

مطالب این مقاله

یکی از موارد ضروری که در ساختمان سازی امروزی مورد استفاده قرار می گیرد انواع لوله و اتصالات برقی شرکت افرند پلیمر آرکا است که از نیاز های ضروری محسوب می گردند و در دسته برق ساختمان قرار می گیرند. بنابراین به کار بردن آنها در هر پروژه ای امری واجب و در عین حال نیازمند دانش است. ممکن است شما نیز با شنیدن نام لوله و اتصالات ابتدا به یاد لوله های آب بیفتید ولی در ادامه قرار است با انواع لوله و اتصالات برقی آشنا شوید به طور کلی بد نیست بدانید لوله و اتصالات برق در یک ساختمان در واقع مسیرهایی را برای عبور سیم و کابل ایجاد می کنند و می توانند کار محافظت از کابل های برق را بر عهده گیرند. لوله های برق در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و به طور کلی هرجایی که سیم برق و هادی الکتریکی استفاده شده است به کار می روند و هم سبب نظم دادن به سیم و کابل های ساختمان می شوند و هم از افراد در برابر تماس های ناخواسته محافظت می نمایند. نمونه های مختلفی را می توان از لوله های برق نام برد. از جمله لوله های فولادی، لوله های پی وی سی، لوله ها خرطومی فلزی، لوله های خرطومی پلاستیکی و… که از این دست لوله های برق به شمار می روند. اما مهمترین لوله هایی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند، لوله های پی وی سی شرکت افرند پلیمر آرکا، و لوله های فولادی میباشند. زیرا این لوله ها از مقاومت بالایی برخوردار بوده، و به همین دلیل نیز در صنعت بیشتر به کار می رود. حال بهتر است بدانیم از چه نوع اتصالات لوله های برق برای این لوله های پرکاربرد باید استفاده شود

اتصالات لوله برق کدامند و اهمیت داشتن نقشه سیمکشی در چیست؟

اتصالاتی که برای استفاده از لوله های برق مورد استفاده قرار می گیرند، از نظر نوع، ابعاد، شکل و کاربرد، دارای تنوع بسیار زیادی هستند. برای این که بدانید در چه محیطی از کدام یک از اتصالات لوله برق باید استفاده کنید، لازم است ابتدا انواع اتصالات لوله های برق را بشناسید.

انواع اتصالات لوله های برق که زانو لوله برق یکی از آنها به شمار می رود، در هر بخشی که سیم کشی برقی لازم است استفاده می شوند. این اتصالات برای سیم کشی برق بسیار مهم هستند.زیرا ممکن است برای انتقال سیم برق از بخشی به بخش دیگر، نیاز به زانو لوله برق داشته باشیم.

بسیاری از ما ممکن است با هر بار شنیدن نام لوله، فقط به یاد لوله های آب بیفتیم. اما باید بگویم لوله های برق از جمله مهمترین تجهیزات  هستند که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا در زمان های گذشته سیم ها و هادی ها از پوشش مناسبی برخوردار نبودند، و باید توسط یک محافظ، از هر گونه اسیبی محفوظ می ماندند.

پس از احداث ساختمان، اولین مسئله ای که مهندسان به آن توجه نشان میدهند، استفاده از لوله های برق و اتصالاتی همچون زانو لوله برق است. برای این که بدانیم باید در کدام قسمت از سیم کشی ساختمان از زانو لوله برق استفاده نماییم، نیاز به نقشه طراحی شده از مسیر لوله های برق خواهیم داشت.

طراحی نقشه برای لوله کشی مسیر های سیم کشی شده برق بسیار مهم است. با استفاده از نقشه مهندس می تواند تصمیم بگیرد به چه نوع اتصالاتی در طول مسیر سیم کشی نیاز می باشد. مثلا می داند باید به چه تعداد زانو لوله برق نیاز می باشد، یا بوشن لوله برق در چه مسیر هایی نیاز است، آیا لازم است در برخی مسیر ها از زانو درب دار و سه راهی درب دار استفاده شود؟

چه نوع اتصالاتی مناسب برای لوله برق آلومینیومی است؟ لوله های گالوانیزه به چه اتصالاتی نیاز دارند؟ و …. . پس با این تفاسیر باید بگوییم داشتن نقشه طراحی لوله کشی بسیار اهمیت دارد

انواع مختلف زانو لوله برق شرکت افرند پلیمر آرکا کدامند؟

برای این که بتوانیم لوله های برق را در قسمت هایی بین دیوار و سقف، یا دیوار و کف عبور دهیم، نیاز به زانویی خواهیم داشت. زیرا بعضی از لوله ها قابلیت خم شدن ندارند، یا اگر چنین قابلیتی داشته باشند این کار بسیار زمان بر است. پس بهترین ایده، استفاده از زانو لوله برق شرکت افرند پلیمر آرکا در چنین مکان هایی می باشد.

زانو ها بسته به نوع جنس، سایز، و حتی سلیقه برق کار برای استفاده از آنها، متنوع هستند. البته برخی از زانوها را نمی توان در محیط های خاص استفاده کرد. لازم است ابتدا در مورد انواع مختلف زانو های لوله برق اطلاعات به دست آوریم، تا راحت تر از آنها در محیط مورد نظر استفاده کنیم.

 

لیست اتصالات شرکت افرند پلیمر آرکا:

  • زانو pvc کوتاه 20
  •  زانو pvc کوتاه 25
  • زانو pvc کوتاه 3
  • زانو کمان pvc 20
  • زانو عصائی pvc 20
  •  زانو عصائی pvc 25
  • رابط (بوشن) pvc 20
  • رابط (بوشن) pvc 25
  • زانو کوتاه بی رنگ 20
  • زانو کوتاه بی رنگ 25
  • زانو کوتاه بی رنگ 32
  • زانو عصائی بی رنگ 20
  • زانو عصائی بی رنگ 25
  • رابط (بوشن) 20
  • زانو pvc کوتاه 25

 

 

این نکته را در مورد زانو های لوله برق در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان نمی توان از زانو های پلی آمید برای اتصال لوله های پی وی سی استفاده کرد. زیرا این زانو ها برای این دسته از لوله ها مناسب نیستند. پس هر لوله برقی، اتصالات و زانوی مورد نظر خود را نیاز دارد

زانو لوله برق

زانو لوله برق پلی آمید,pvc عصایی یا یک سربلند

این نوع از زانو های لوله برق، با زانو های پلی آمید کوتاه یک خصوصیات را دارا هستند. اما همانطور که از نام این زانو ها مشخص است، یک سر آنها بلندتر از سر دیگر است. برای همین به این زانوها، زانو لوله برق عصایی نیز می گویند. معمولا این دسته از زانو ها را در سایز های ۱۳ و ۱۶ به صورت عصایی و در سایز ۲۱ به صورت کوتاه تولید می کنند.

 

نوع دیگری از زانو های عصایی، زانو هایی هستند که برای لوله های پی وی سی مورد استفاده قرار می گیرند. این مدل از زانو لوله برق از نظر متریال خیلی متنوع هستن. رنگ، کیفیت، جنس و … در این مدل از زانو ها خیلی متنوع و مختلف است.

زانو برق کوتاه پلی آمید

زانو های لوله برق کوتاه، معمولا از جنس پلاستیک قابل اشتعال تولید میشوند. هر دو طرف این زانو ها به یک اندازه بوده و از سمت داخل، چهار برآمدگی برای نگهداری لوله برق دارند. این نوع از زانو ها برای لوله های برق مختلفی استفاده می شوند. اما لوله های برق پی وی سی زانو های کوتاه مخصوص به خود را دارند

 

انواع اتصالات لوله های برق را بشناسید

 

زانو ها:

 

ممکن است نیاز به استفاده از لوله برق خم سرد شده داشته باشید. اما خم کردن لوله ها با استفاده از لوله خم کن ها، در بیشتر مواقع ممکن نیست. از این رو به جای صرف زمان بسیار زیاد و خم کردن موفقیت آمیز یا ناموفق لوله ها، می توانید از زانو استفاده کنید. این زانوها آماده بوده، و سرعت کار شما را نیز افزایش می دهند. برای این که بتوانید دو لوله نود درجه را به هم متصل کنید، کافیست از زانو یا دو راهی به عنوان یکی از نمونه های اتصالات لوله های برق استفاده نمایید

 

بوشن(رابط):

 

بوشن عبارت است قطعه ای استوانه ای شکل که به منظور اتصال دو لوله کاربرد دارد. بوشن در سه نوع pvc و فلزی و پلاستیکی تولید و عرضه می گردد. همچنین بوشن به شکل پیچی یا دنده ای و جوشی در بازار موجود می باشد. بیشترین کاربرد اتصالات لوله های برق بوشن، برای اتصال لوله ها به تابلو های فیوز، جعبه های تقسیم چهارگوش، قوطی های کلید، و … می باشد. البته جعبه های تقسیم چهار گوش برای این مورد اتصالات استفاده می شود، که بدون رزوه باشند. باید حتما برای این جعبه ها، از نمونه های خاص بوشن ها، از جنس برنج استفاده کنید. از این اتصالات لوله های برق زمانی استفاده می شود، که دو لوله هم قطر باید به یکدیگر متصل شوند. حتما شما هم با لوله هایی مواجه شده اید، که از طول کوتاهی برخوردار هستند. برای این که بخواهید لوله دیگری را به این لوله متصل نمایید، باید از بوشن شرکت افرند پلیمر آرکا استفاده کنید

 

تبدیل:

 

زمانی که شما بخواهید از یک جعبه تقسیم سه یا چهار راه استفاده نمایید، این جعبه های تقسیم دارای سوراخ های یک اندازه ای هستند، که باید از طریق لوله های کم قطر، انشعاب بگیرند. به همین دلیل نیاز به تبدیل دارند.

 

جعبه های تقسیم گرد:

 

یکی از نمونه های جعبه های تقسیم، جعبه های تقسیم گرد هستند. این جعبه ها از یک تا چهار راه، ساخته شده اند، و دارای جنس و اندازه های متنوعی می باشند. استفاده از آنها برای ارتباط لوله ها با یکدیگر و گرفتن انشعاب از سیم های داخل جعبه می باشد.

 

اتصالات درب دار:

 

استفاده از این تجهیز زمانی صورت می گیرد که مسیر کاری طولانی بوده، و در طی مسیر بیش از دو خم استفاده شده است. همچنین در موارد دیگر که از دوراهی، انشعاب لوله، سه راهی، زانویی درب دار و … استفاده شود، نیاز به این نوع اتصالات خواهیم داشت. این نکته را به خاطر داشته باشید که این محفظه ها، دارای حجم کمی هستند. به همین دلیل انشعاب گرفتن از سیم ها مجاز نمی باشد. به همین دلیل بیشتر از این اتصالات لوله های برق برای هدایت بهتر فنر ها، و سهولت کار سیم کشی استفاده می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *