تفاوت لوله برق خم سرد با لوله برق خم گرم

تفاوت لوله برق خم سرد با لوله برق خم گرم

مطالب این مقاله

تفاوت لوله برق خم سرد با لوله برق خم گرم

تفاوت لوله برق خم سرد با لوله برق خم گرم در نحوه تولید و فرمولاسیون آن می‌باشد. این محصول در صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرد و وظیفه آن ایجاد نوعی عایق در سیم و کابل‌ها به شکل توکار است. اشتراک نوع خم سرد و خم گرم نوع ماده اولیه پی وی سی pvc در تولید محصول می‌باشد که خاصیت نسوز به لوله‌ها می‌دهد. در ادامه به بررسی دقیق تفاوت بین این دو محصول می‌پردازیم.

 ویژگی های لوله برق خم سرد

تفاوت لوله‌های خم گرم و سرد لوله در شیوه تولید آن‌ها می‌باشد، این محصولات به حرارت نیاز ندارند و می‌شود آن‌ها را با استفاده از  فنرهای مخصوص و بی هیچگونه آسیب به شکل‌های گوناگون در می‌آورند. در ادامه به بررسی ویژگی‌های این محصول می‌پردازیم تا تفاوت لوله برق خم سرد با لوله برق خم گرم را متوجه شوید.

  • عمر طولانی بین ۵۰ تا ۱۰۰سال
  • مقاومت زیاد در مقابل مواد شیمیایی
  • حمل و نقل آسان
  • خاصیت ضد حریق
  • نصب راحت و بی دردسر
  • مقاوم در مقابل دمای پایین ۶۰ و بالای ۸۰
  • نفوذ پذیری پایین

 ویژگی‌ های لوله خم گرم

لوله خم گرم با استفاده از حرارت شکل می‌گیرد و انعطاف پذیری کمتری نسبت به لوله برق خم سرد دارد که به همین علت نیز باید حرارت داده شود تا در ادامه توسط دستگاهی به طو کامل  خم گردد و اگر  بدون حرارت خم دهی انجام شود، احتمال شکستگی دارد. ویژگی‌های دیگر این محصول شامل موارد دیگر می‌شود:

  • قیمت پایین و مقرون به صرفه
  • انعطاف بالا
  • حمل آسان به علت وزن سبک
  • مقاومت بالا در مقابل ساییدگی و مواد شیمیایی در لوله خم گرم
  • الاستیسیته بالا

بررسی تفاوت لوله برق خم سرد با لوله برق خم گرم

با توجه به مواردی که پیش از این ذکر کردیم، لوله‌های نسوز برق به دو نوع خم سرد و خم گرم تولید می‌شوند. ماهیت نسوز بودن این لوله‌های برق جزو مشترک هر دو بوده و ماده پلیمری پی وی سی نیز در هر دو محصول وجود دارد که سبب تاثیر پذیری در غیر قابل اشتعال بودن لوله می‌شود.

اصلی ترین تفاوت لوله خم سرد و گرم این است به روش‌های مختلف نصب می‌شوند اما هر دو لوله، جهت زاویه گرفتن نیاز به فنر لوله خم کن دارند. تفاوت دیگر این دو لوله در زاویه دار شدن حرارت می‌باشد که برای زاویه دار نمودن لوله خم گرم احتیاج به قرارگیری بر روی حرارت است. به عبارتی لوله در نقطه‌ای که باید خم شود، نیاز به حرارت دیدن دارد.

در حالیکه لوله خم سرد بدون احتیاج به حرارت و فقط با یک فنر، لوله را زاویه دار و خم می‌نماید که این امر به علت فرمولاسیون استفاده شده در تولید لوله خم سرد است. علاوه بر این استفاده از استابلایزر و انواع تثبیت کننده‌ها، تاثیر بسیاری دارند.

اینکه انواع لوله برق با کمک حرارت و یا بدون کمک حرارت زاویه دار گردد، در سرعت نصب آن بسیار تعیین کننده است و با استفاده از نمونه‌های خم سرد که در آن‌ها حرارت دهی به لوله مورد نظر حذف می‌شود، سرعت کار بالا رفته و انرژی برقکار یا نصاب صرف موارد مهم شده منجر به افزایش کیفیت کار در نصب لوله می‌شود.

افزایش سرعت راندمان کاری در نصب لوله خم گرم و خم سرد

معمولا نصاب برای افزایش راندمان و سرعت نصب لوله‌های برق خم گرم و خم سرد و کاهش زمان اجرای نصب در برقکاری با لوله‌های مورد نظر، استفاده از نمونه لوله‌های برق pvc خم سرد از نوع یو پی وی سی را به نوع خم گرم ترجیح می‌دهند. علاوه بر افزایش یافتن سرعت کار در نصب لوله‌های خم گرم و سرد و همچنین در برق رسانی، کیفیت برق رسانی و نصب در نمونه‌های خم سرد  از نوع خم گرم بالاتر می‌باشد.

علاوه بر تفاوت لوله برق خم سرد با لوله برق خم گرم در نصب، کیفیت این محصول مقداری متفاوت بوده و فرمولاسیون و فرآیند تولید این نوع لوله برق خم سرد را upvc  تشکیل می دهد. به همین علت نیز قیمت این دو لوله متفاوت می باشد که باید با توجه به بوجه و نوع نیازتان آن را تهیه نمایید. همچنین استفاده از برخی افزودنی‌های پلیمری در تولید لوله برق خم سرد سبب افزایش اندک قیمت در آن‌ها شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کاربری و تفاوت‌های این دو نوع محصول می‌توانید با ما در پلیمر آرکا تماس بگیرید.

نکات قابل توجه در تفاوت لوله برق خم سرد با لوله برق خم گرم

توجه به برخی از موار به شما کمک می‌کند تا بتوانید هنگام خرید  لوله خم سرد گرم بهتر تصمیم بگیرید.

  • به نشان مربوط به استاندارد ملی ایران و کد استانداردلوله‌های خم سرد و گرم در حین خرید توجه کنید. و حتی می‌توانید از فروشنده هم در این خصوص راهنمایی بخواهید.
  • یکی دیگر از ویژگی‌هایلوله ‌های برق خم سرد و گرم این می‌باشد که دارای رنگ روشنی هستند و داشتن رنگ روشن نشان دهنده عدم استفاده از مواد ضایعاتی در تولید محصول می‌باشد.
  • به مواد تشکیل دهنده درلوله‌های خم سرد و گرم دقت نمایید.
  • توجه نمایید که به هیچ عنوان قیمت را فدای کیفیت نکرده و لوله را با وزن استاندارد و مورد نیاز خود را تهیه نمایید.
  • برای تهیهلوله‌های خم سرد و گرم فقط به مراکز فروش معتبر مراجعه نمایید.

کدام لوله برق برای کار مناسب است؟

با توجه به تفاوت لوله برق خم سرد با لوله برق خم گرم و نیازهای کار می‌شود، پی برد که کدام نوع از لوله‌ها مناسب کار ما می‌باشد. در خرید خود توجه نمایید که کیفیت لوله خم سرد در مقایسه با نوع خم گرم بیشتر می‌باشد و برای اینکه بفهمید کدام یک مناسب کار شما می‌باشد، می توانید تفاوت این دو را مد نظر قرار دهید و با فرد متخصص در این حوزه مشورت نمایید .

قیمت لوله برق خم سرد و خم گرم به فاکتورهای بسیاری مثل سایز، ضخامت و طول این محصول بستگی دارد و نمی‌شود یک قیمت ثابت برای این دو محصول در نظر گرفت. بنابراین هنگام خرید این محصولات بهترین کار استعلام قیمت روزانه آن از مراکز فروش معتبر مانند پلیمر آرکا می‌باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *