انواع لوله فاضلابی

مطالب این مقاله

انواع لوله فاضلابی

شناخت انواع لوله فاضلابی برای لوله کشی در ساختمان، مراکز تجاری، اداری و… در اولویت قرار می‌گیرد. لوله فاضلابی بواسطه کاربردی که دارند، از اهمیت بسیار بالایی برخورار می‌باشد و مهم ترین وظیفه این محصول نیز دفع فاضلاب و منتقل کردن آب از مکانی به مکان دیگر است که در حال حاضر انواع گوناگونی از نوع و جنس لوله فاضلاب موجود می‌باشد که این وظایف را به خوبی انجام خواهد داد و ما در این مقاله سعی در معرفی این نوع لوله‌ها داریم.

شماره تماس : 02165409844

شماره دفتر (واتس آپ) : 09303035041

بیشتر بخوانید : لوله فاضلابی

لوله‌های گالوانیزه در انواع لوله فاضلابی

اگر برای خرید انواع لوله‌های فاصلابی و اتصالات در تأسیسات ساختمان به بازار رفته باشید، حتما لوله‌هایی از جنس گالوانیزه را مشاهده نموده‌اید. این لوله در بازار به لوله آهنی سفید معروف می‌باشد که کاربردهای بسیاری در سیستم فاضلاب و آبرسانی ساختمان‌ها دارد. شاید برایتان سوال پیش بیاید که اصلا گالوانیزه چیست؟  در پاسخ باید گفت، انجام روکش با فلز روی به معنای گالوانیزه کردن لوله‌ها می‌باشد که این روکش، مقاومت لوله گالوانیزه را در مقابل انواع اسیدها افزایش خواهد داد و بنابراین این لوله انتخاب مناسبی جهت استفاده در فاضلاب‌های خانگی می‌باشند.

انواع لوله فاضلابی از جنس پلاستیک

مهم ترین مشکلی که لوله فلزی دارد، وزن بالای آن می‌باشد و به همین علت محققان به دنبال ماده ای رفتند که جایگزین مناسبی برای فلزات باشد تا اینکه ایده استفاده از پلاستیک در اتصالات لوله کشی مطرح گردید.
پلاستیک، بیشتر مشکلات لوله کشی ساختمان را حل کرد که با گذشت زمان، شرکت و کارخانجات گوناگون تولید لوله و اتصالات، به سمت ساخت انواع لوله پلاستیکی رفتند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما در افرند پلیمر آرکا تماس بگیرید تا مشاورین ما راهنماییتان کنند.

بیشتر بخوانید : لوله فاضلابی پلی اتیلن

لوله فاضلابی از جنس پی وی سی PVC

این نوع از لوله جزو معروف ترین لوله مخصوص فاضلاب خانگی محسوب می‌شود که با نام لوله پلیکا شناخته شده است. از ویژگی های قابل اهمیت این لوله ها می‌شود به خاصیت اشتعال آن ها اشاره نمود، به طوری که آتش را از خود عبور نداده و فقط در یک نقطه متمرکز می نماید. همچنین از معایب لوله پی وی سی هم می‌توان به عدم مقاومت در شرایط جوی اشاره نمود و این لوله ها در صورتی که در معرض نور خورشید و یا هوای بسیار سرد قرار بگیرند، دچار ترک سطحی خواهند شد و همچنین وجود این عیب بزرگ سبب محدود شدن استفاده از لوله پلیکا می‌شود.

 ویژگی‌های لوله فاضلاب پلی اتیلن (PE)

لوله های ساخته شده از پلی اتیلن جهت انتقال فاضلاب در ساختمان و سیستم فاضلاب شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند و اتصالات آن ها به شکل حرارتی انجام می شود؛ همین امر نیز سبب مقاومت بسیار بالای این محصول در مقابل فشار و نیروهای خارجی شده است. توجه نمایید که لوله فاضلابی پلی اتیلن جزء یکی از بیشمار انواع لوله فاضلاب می‌باشند که سبک بوده و طول عمر بالایی نیز دارند.

شماره تماس : 02165409844

شماره دفتر (واتس آپ) : 09303035041

بیشتر بخوانید : لوله فاضلاب شهری

لوله فاضلاب نوع پلیکا (UPVC)

این محصول یکی از با کیفیت ترین و پرکاربرد ترین انواع لوله فاضلابی مورد استفاده در ایران است که از جنس پلی ونیل کلراید می‌باشد و این ویژگی را دارد که بر خلاف دیگر انواع لوله پلاستیکی، آتش را پخش نکند، بلکه تنها همان نقطه از لوله آتش گرفته و می سوزد.

لوله های PVC سبک می‌باشند و در مقابل اسید و باز مقاومت بالایی دارند که البته در کنار مزیت‌هایی همچون عدم زنگ زدگی و رسوب پذیری، از معایبی هم برخوردارند که شامل ترک خوردگی و شکنندگی در حرارت زیر صفر درجه می‌شود و که سبب شده است در میان انواع لوله فاضلاب در سرویس آب گرم مناسب نباشد.

 انواع لوله فاضلابی از جنس چدن

در روش لوله کشی فاضلاب چدن، شبکه لوله کشی از لوله و اتصالات از جنس چدنی تشکیل شده است که لوله و اتصالات از چدن خاکستری می‌باشند و بیشتر بدون روکش بکار برده می‌شوند. اتصالات به وسیله بندهایی که با سرب داغ به هم متصل شده ‌اند، در ساختمان سوار شده و در کنار مزیت‌های آن، این روش از انواع لوله کشی فاضلاب، اشکالات زیادی نیز دارد.

  • مزیت لوله کشی فاضلاب چدنی: عدم برخورداری رفتار الاستیکی یا ارتجاعی، نسبت به لوله استیل یا لوله داکتیل دیواره ضخیم تری دارد، دورریز کمتری نیز دارد.
  • معایب لوله کشی چدنی فاضلاب: وزن بالای اتصالات چدنی، صدمه پذیر بودن، آشغالگیر بودن، قابلیت انعطاف بسیار کم در طراحی مسیر، عدم امکان ایجاد ونت و پاره‌ای اشکالات دیگر

 انواع لوله فاضلابی بتنی و سفالی سازگار با محیط زیست

لوله بتنی یکی دیگر از انواع لوله فاضلابی محسوب می‌شودکه مزایای زیر را دارند:

  • مقاومت و طول عمر بالا
  • سازگاری با محیط زیست
  • خاصیت غیر قابل اشتعال
  • مقرون به صرفه بودن
  • نصب آسان لوله

لوله سفالی، از جمله لوله هایی می‌باشد که محکم است و با محیط زیست سازگار می‌باشد اما بر اثر شرایط نامساعد جوی یا فشار خارجی دیگر احتمال ترک خوردگی در آن بسیار زیاد است؛ به همین علت برای سخت تر شدن و دوام بالا، امروزه این محصول را با لایه ای از بتن می پوشانند و این موضوع منجر به کمتر شدن عمر این لوله و در نتیجه بروز گرفتگی‌های متعدد  شده است.

اما جای نگرانی نیست، چرا که رفع گرفتگی هر کدام از انواع لوله فاضلابی در سریع ترین مدت زمان ممکن انجام می‌شود که برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید با ما در افرند پلیمر آرکا تماس بگیرید تا مشاورین ما به سوالاتتان پاسخ دهند.

لوله فاضلابی کاروگیت

این نوع از انواع لوله فاضلابی از استحکام بسیار مناسبی برخوردار می‌باشند زیرا به شکل دوجداره ساخته می شوند. همچنین سطح درونی این لوله صاف و صیقلی می‌باشد تا عبور فاضلاب از داخل آن راحت باشد و سطح خارجی آن هم به شکل موج دار ساخته خواهد شد تا مقاومت بیشتری در برابر فشار از خود نشان دهد. جالب است بدانید که این لوله را هم از جنس پلی اتیلن می‌سازند و تنها تفاوت آن در نوع طراحی لوله می‌باشد.

ما پلیمر آرکا با توجه به نیازتان محصول مورد نظر در اختیار شما قرار می‌دهیم، کافی است با ما تماس بگیرید تا با کمک مشاورین ما بهترین محصول با توجه به نیاز خودتان را تهیه نمایید.

شماره تماس : 02165409844

شماره دفتر (واتس آپ) : 09303035041

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *